ASSALAMUALAIKUM DARI AS ~

Terima kasih sudi singgah di blog As. Yang elok tu, sudi sudikanlah share ye dengan kawan-kawan yang lain.

As boleh dihubungi di 014-229 7656. Terima kasih sekali lagi =)

Monday 20 May 2013

Benjolan Di Faraj



Assalamualaikum.

Malam ini As ingin berkongsi ilmu tentang masalah benjolan di faraj. Benjolan berhampiran bibir kemaluan bahagian dalam lazimnya disebabkan kelenjar Bartholin tersumbat. Ini dinamakan sista Bartholin dan mudah dirawat secara pembedahan minor. Sekiranya ia mengalami jangkitan kuman sehingga menjadi bernanah, ia dinamakan abses Bartholin. Pada kebiasaannya abses Bartholin memerlukan pembedahan segera. Dengan saiz sekecil sedemikian, Bartholin cyst lazimnya tidak mendatangkan masalah ketika berhubungan seks penetratif, bagaimanapon lama kelamaan ia boleh membesar. 



Wanita mempunyai sepasang kelenjar Bartholin, satu di kanan dan satu di kiri berhampiran dengan pintu faraj. Kelenjar ini hanya menghasilkan cecair apabila wanita terangsang nafsunya. Kelenjar Bartholin yang tersumbat laluannya menyebabkan cecair tersebut berkumpul di dalam kelenjar itu sehingga membentuk cyst yang boleh semakin membesar apabila seseorang wanita mengalami rangsangan seksual berulang kali. 

Contoh Bartholin cyst yang dibuang melalui pembedahan


Bartholin cyst bukan kanser. Bagi anda yang mengalaminya, anda boleh memilih untuk menjalani pembedahan apabila ia telah besar atau menunggu ia dijangkiti kuman dan membentuk abses Bartholin dan baru jalani pembedahan. 

Produk DCL yg mana dapat bantu As? So, As sarankan untuk anda yang mengalami masalah ini produk Nigella dan Love Hygiene Wash. Sapukan Nigella sekerap mungkin pada bahagian benjol dan gunakan Love Hygiene Wash untuk cucian pada alat sulit anda bagi mengelakkan berlakunya jangkitan kuman. Selamat mencuba !





Artikel dipetik dari Mingguan Malaysia 05 Mei 2013 ruangan Soal Jawab Doktor oleh Prof. Dr. Nik Hazlina Nik Hussain

4 comments:

  1. salam, nk tnya, sy ada mslh ni, dan dr.bgi antibiotik, dgn antibiotik mmpu sembuh k? k tpksa jlni pmbdahan jga?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hai..saya Asmidar. Sorry lambat reply, tak perasan ada komen. Sorry ye. Boleh sms/ whatsapp As di 014-2297656. Tq

      Delete
  2. Sy juga mengalami masalah ini dan amat merisaukn sy..benjolan selalunya akan ada bila nk dkat period dan akan hilang dgn sndiri dlm 1-2 mggu..sy takut nk jmpe doktor..dan hanya sapu minyak gamat shj di benjolan itu..sy dh berkahwin 1 tahun lbih dan masih blm mpnyai zuriat..adakah mslh ini akan menyukarkn sy mndptkn zuriat..harap dpt membantu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hai..saya Asmidar. Sorry lambat reply, tak perasan ada komen. Sorry ye. Boleh sms/ whatsapp As di 014-2297656. Tq

      Delete